Till sidans innehåll

Golfregler - Frågor & Svar

Fråga: Vad är det som gäller när jag inte kan hitta min boll i ett område med tillfälligt vatten?

Svar :  För att tillämpa denna regel måste det vara känt eller så gott som säkert att bollen faktiskt har hamnat i ett område med tillfälligt vatten. Om det är så, utgår man varifrån bollen senast skar detta område och tar lättnad genom att ta ut närmaste punkt för lättnad (bollpunkten) och droppar inom en klubblängd utan plikt. Mikael Bergström

Fråga: Mitt utslag från hål 8 hamnade ospelbar bland stenarna i gärdesgården vid 5:ans green. Men eftersom jag kommit att stå på vägen om jag hade slagit mot bollen, hade jag väl fått fri dropp för oflyttbart hindrande föremål?

Svar: Tyvärr får du inte det. Det finns ett undantag när det gäller denna regel, nämnligen att en spelare får inte ta lättnad om störande inverkan av någoting annat än ett oflyttbart hindrande föremål gör slaget uppenbart ogörligt eller om störande inverkan från ett oflyttbart hindrande föremål bara skulle uppstå genom användande av ett uppenbart orimligt slag eller en onormal stans, sving eller spelriktning.
Förklara bollen ospelbar och spela från föregående plats eller droppa inom två klubblängder, men inte närmare hål, eller droppa bollen på flagglinjen.
Mikael Bergström

Fråga: En"pinne" som markerar MUA hade lyfts bort och återplacerats så att gränsen för MUA nu gick genom ett sidovattenhinder. Vad gäller om min boll hamnar i hindret men ligger inom gränsen för MUA. Får jag droppa mig fri.

Svar: Enligt Anmärkning 1 till denna regel (R 25-1) står det att om en boll ligger i ett vattenhinder (inklusive sidovattenhinder) har spelaren inte rätt till lättnad utan plikt från störande inverkan av ett onormalt markförhållande. Spelaren måste spela bollen som den ligger eller fortsätta enligt Regel 26-1.
Mikael Bergström

Fråga: Min utslag gick mot dammen vid hål 9. Alla i "bollen" var övertygade att den gått i. Jag droppade en boll på flagglinjen, där jag uppfattade att den gått i, men innan jag hunnit slå ett slag hittar min medtävlare urspungsbollen i hindret några meter från den plats där jag droppat. Har jag satt en ny boll i spel?

Svar: För att få lättnad måste det vara känt eller så gått som säkert att bollen slagits mot vattenhindret - vilket ni inte var och din boll var således felaktigt droppad. Du måste rätta ditt "misstag" och överge den droppade bollen och fortsätta med ursprungsbollen. Antingen spela bollen som den ligger eller droppa på korrekt plats. Gör du inte det får du plikten "slag och distans" (R27-1), dessutom 2 slags plikt för spel från fel plats. Risken finns också att du blir diskad om du inte rättar ditt misstag, eftersom du fått betydande fördel när du spelat från fel plats. (Dec 26-1/3.7)
Det gäller att tänka sig för när du droppar din boll enligt regel 26-1.
Mikael Bergström

Fråga: När jag skulle ta bort en uppslagstorva som låg intill min boll råkade jag stöta till bollen, men den flyttades inte från sitt läge. Klarar jag mig från pliktslag?

Svar: Ja. Enligt regel 18-2 blir det ett pliktslag om bollen avsiktligt rubbas från sitt läge -  av spelaren, hans partner eller deras caddie. Oavsiktligt får bollen vidröras så länge den inte flyttats från sitt läge, tex. när du ska ta bort en torva (Dec 18-2/31).
Mikael Bergström

DMI logo

Väder i realtid

Autogiroanmälan, medgivande

Punktmedlemsskap 2014

Anmälningsformulär Punktmedlemskap nya medlemmar

caddy

Banguide



  • Gräppås GK
  • Adress: Gräppås Golfbaneväg 60
  • 439 91 ONSALA
  • Telefon: 0300-28 555
  • Fax: 0300-28 574